Saturday 30 March 2013

surah amalan

10 Surah dapat Menghalang daripada 10 ujian Besar Allah.

1- Surah Al-Fatihah dapat memadam kemurkaan Allah SWT.
2- Surah Yasin dapat menghilangkan rasa dahaga atau kehausan pada hari Kiamat.
3- Surah Dukhan dapat membantu kita ketika menghadapi ujian Allah SWT pada hari kiamat.
4- Surah Al-Waqiah dapat melindungi kita daripada ditimpa kesusahan atau fakir.
5- Surah Al-Mulk dapat meringankan azab di dalam kubur.
6- Surah Al-Kauthar dapat merelaikan segala perbalahan.
7- Surah Al-Kafirun dapat menghalang kita daripada menjadi kafir ketika menghadapi kematian.
8- Surah Al-Ikhlas dapat melindungi kita daripada menjadi golongan munafiq.
9- Surah Al-Falq dapat menghapuskan perasaan hasad dengki.
10- Surah An-Nas dapat melindungi kita daripada ditimpa penyakit was-was.

Sila share - Semoga dapat menjadi amalan kita semua. :-)

waktu...


Waktu untuk berfikir, itu adalah sumber kekuatan.
Waktu untuk bermain, itu adalah rahasia dari masa muda yang abadi.
Waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ketenangan.
Waktu untuk belajar, itu adalah sumber kebijaksanaan.
Waktu untuk mencintai dan dicintai, itu adalah hak istimewa yang diberikan Tuhan.
Waktu untuk bersahabat, itu adalah jalan menuju kebahagiaan.
Waktu untuk tertawa, itu adalah muzik yang menggetarkan hati.
Waktu untuk memberi, itu adalah membuat hidup terasa bererti.
Waktu untuk bekerja, itu adalah nilai produktiviti.
Waktu untuk beramal, itu adalah kunci menuju syurga.

copy n paste =D

Wednesday 27 March 2013

nasi lemak oiii

25 april 2013

bertolak pulang ke upm dari pukul 12 tengah malam dan sampai pada pukul 5.30 pg. lepas tu, jumpa la tipah dengan su dekat lrt..tunggu2..naik train...tut..tut..tut...tot..lepas tu decide turun dekat sungia besi dengan harapan boleh balik cpt.
lepas tu turun la kat sg besi...kami pun tunggulah teksi nk blik serdang...tunggu punya tunggu teksi x dtg2..setengah jam lepas tu baru ada teksi...keciwa yg lah teramat sbb apa yg dirancang x jd.."lepas ni memang xnak turun kt sg besi dah" hmmm...
yg bestnya sementara tunggu teksi datang ternampaklah seorang pak cik dengan dua orang anak dia sedang siap2 nak berniaga nasi lemak. frust tunggu teksi plus perut yg lapar, belilah nasi lemak kat situ..yg syoknya sikit punya mahal harga sebungkus nasi lemak..rm3.50 dengan berlaukkan kerang sahaja...emmmm
sudah jatuh ditimpa tangga...jd mau x mau bayar laa...nak marah ka? tak payah laaaa....anggap ja tu rezeki pak cik tu..kalau kami naik teksi awal lagi mesti pak cik tu x dapat rezeki dari kami bertiga..dan mungkin dia berdoa tambahkan rezeki dia..dan kamilah yg terpilih untuk menambahkan rezeki pak cik tu...tp lain kali x beli dh laaa.. =D

kesimpulannya semua yg berlaku ada sebab dan akibat..jd terpulang pada kita macam mana kita nak  interpret benda tu...nk marah ke? tak payah laaa..redha ja la

sempurna

janganlah terlalu mengejar yang sempurna
kadang-kadang yang ada depan mata lebih baik
intan permata dipuja disangka berharga
gelas kaca dipandang sebelah mata
dan akhirnya intan permata tiada
gelas kaca pun sirna

tulah kehidupan..bila kita terlalu cari insan yg smpurna, kita x pndang rumput di tgh jalan sbb nk kejar bunga di hujung jalan..last2 yg dikejar x dpt yg dikendong berciciran..pesanan utk siri sendiri jgak, jgn pndang paras rupa smata-mata..yg penting agama dan keturunannya..
baru perasan rupa-rupanya aku terlalu memilih sebelum ni..last2 hidup sendiri..cubalah beri peluang pd yg berhak...x kenal maka x cinta...tp kdg2 kita bkn x nak cuma berhati-hati..xnak pisang berbuah 2 kali...hmmmm

p/s:sebaik-baik cinta ialah cinta pada ILAHI =D

Wednesday 13 March 2013

sedap suara mereka ini,,,layan.....


najwa latif

iamneeta

house of five

Saturday 9 March 2013

aku



kadang-kadang kita tengok ramai orang post benda-benda baik kt fb..islamic macam tu. "eleh nak bagitau satu dunia kau tu baik sangat, suci sangat" selalu mesti orang cakap macam tu. padahal dia sedang dalam dilema. dia pun cuba nak menjadi lebih terbaik..bila selalu post benda-benda baik, dia harap supaya dirinya x leka dan lalai dengan hidup di dunia..sentiasa beri peringatan kepada diri supaya ingat akhirat sana..so jangan la stereotaip sangat dengan orang yang macam ni..,mereka bukan nak tunjuk baik sangat...cuma nak saling ingat mengingati..think POSITIVE c:

jangan jangan



7 perkara JANGAN buat selepas makan!

1. Jangan merokok.
-Kajian daripada pakar menunjukkan, kesan menghisap sebatang rokok selepas makan bersamaan mereka yang menghisap 10 batang rokok, jadi kadar untuk mendapat penyakit lebih tinggi.

... 2. Jangan makan buah-buahan.
-Memakan buah-buahan sejurus selepas makan akan menyebabkan perut kembung. Untuk tips pemakan yang sihat, buah-buahan boleh diambi 1-2 jam selepas makan atau 1jam sebelum makan.

3. Jangan minum teh.
-Oleh kerana daun teh mengandungi kandungan asid yang tinggi, ia akan menyebabkan kandungan protin dalam makanan yang kita makan keras dan sukar untuk dihadam.

4. Jangan melonggarkan tali pinggang.
-Melonggarkan tali pinggang selepas makan boleh menyebabkan usus terbelit dan tersekat.

5. Jangan mandi.
-Mandi akan menyebabkan peningkatan aliran darah ke tangan dan menyebabkan jumlah darah sekitar perut akan berkurangan. Ini akan melemahkan sistem pencernaan di dalam perut kita.

6. Jangan banyak berjalan.
-Pada hakikatnya berjalan memang bagus untuk menyihatkan jantung, tapi pada masa yang sama ia tidak bagus untuk penghadaman makanan. Berjalan akan menyebabkan kesukaran bagi sistem penghadaman untuk menyerap nutrisi yang terkandung dalam makanan yang kita ambil.

7. Jangan terus tidur.
-Selain akan menyebabkan kenaikan berat badan! ia juga boleh mengundang gastrik di dalam usus kerana ketika tidur, Penghadaman tidak dapat dilakukan dengan baik.

-FA
*sesetengah perkara tu memang kita dah tahu tapi malas nak amalkan..fikir-fikirla sendiri c:

sambung silaturahim




‎:: Keutamaan Silaturahim ::

Dari Abu Hurairah radhiallahu 'anhu, ia berkata, Rasulullah shallallahu 'alahi wasallam bersabda: " Siapa yang ingin dilapangkan rezkinya dan dipanjangkan umurnya, maka hendaklah ia menyambung silaturahmi." ( HR Bukhari )

Allah Subhanahu wa Ta'ala telah memerintahkan untuk menyambung tali silaturahmi. Allah telah menjanjikan berbagai hikmah dan manfaat yang bakal dirasakan oleh pelakunya, baik saat di dunia, di alam kubur maupun kelak di akhirat.
...
Penyambung tali silaturahmi akan dilapangkan rezekinya, dipanjangkan usianya, terhindar dari su'ul khatimah, terhindar dari kefakiran dan puncaknya akan dimasukkan ke dalam surga.

Semoga kita mampu meraih berbagai hikmah dan manfaat dibalik perintah Allah ini. Aamiin

copy paste

kisah rumput dan padi



Saat kita menanam padi, rumput ikut tumbuh juga tetapi saat kita menanam rumput, tidak akan pernah tumbuh padi. 

Saat kita melakukan kebajikan "Kebaikan", kadang-kadang hal yang buruk boleh turut menyertainya. Namun saat kita melakukan "Keburukan", tidak ada hal yang baik bersamanya.

Janganlah bosan untuk berbuat baik meskipun kadang-kadang tidak sempurna. Janganlah pernah letih untuk melakukan kebaikan terhadap seseorang atau siapapun yang memerlukannya, berikan apa yang kita dapat berikan karena semua yang kita miliki bukanlah selalu untuk kita.
...
 

Ingatlah apa yang telah kita beri, itu pasti yang akan kita dapat.

copy paste

*selamat membuat kebaikan c:

maksudnya...


TAHUKAH KAMU.....
Doa duduk antara Sujud yang kita selalu baca laju2..
Tahukah maksudnya??

Rabbighfirli (Tuhanku, ampuni aku)
... Warhamni (sayangi aku)
Wajburnii (Tutuplah aib-aibku)
Warfa’nii (Angkatlah darjatku)
Warzuqnii (Berilah aku rezeki)
Wahdinii (Berilah aku petunjuk)
Wa’Aafinii (Sihatkan aku)
Wa’fuannii (Maafkan aku)

Sebarkan dengan menekan perkataan "SHARE" Kepada rakan rakan yang lain.:)
Mudah mudahan diberkati dan dikurniakan Pahala oleh Allah s.w.t

COPY PASTE

power of relax


Relaxation
We need quality relaxation time in order to function well. If we don’t get it, stress hormones like cortisol are released, causing our brains and bodies to function poorly.
This also creates a false sense of busyness. You may feel like you’ve been working hard all day, but in reality you’ve just been working inefficiently.
Consider the difference between jogging all day vs. running at full-speed for a specific period and then resting (twice).

By segmenting your day into defined work and play periods, you will live a more fulfilling, relaxed life + get more done. This is the definition of ‘winning’.
*copy paste
*hakikatnya memang betul statement dia atas. contohnya, kita boleh compare student smart study dengan hard study. memang nampak bezanya. kawan sy sndiri yg sdikit relax dapat score lebih tinggi (anugerah dekan lagi) berbanding member yg hard study. otak kita memang perlukan rehat untuk proses semua maklumat yang kita enter dan analyze. tidur yg cukup memang sangat penting
*kesimpulannya, dalam setiap pekerjaan bersederhanalah..jgn berlebih-lebih c:
*p/s: relax pon relax gak jgn x sentuh nota langsung memang x dapat nak tolong la c:

Thursday 7 March 2013

amalkan...


Dari Anas bin Malik radhiyallahu ‘anhu bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda :

“Jika seseorang keluar dari rumahnya lalu membaca (zikir):

بِسْمِ اللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ، لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ
...
Bismillahi tawakkaltu ‘alallahi, walaa haula wala quwwata illa billah (Dengan nama Allah, aku berserah diri kepada-Nya, dan tidak ada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan-Nya),

maka malaikat akan berkata kepadanya: “(sungguh) kamu telah diberi petunjuk (oleh Allah Ta’ala), dicukupkan (dalam segala keperluanmu) dan dijaga (dari semua keburukan)”, sehingga setan-setanpun tidak bisa mendekatinya, dan setan yang lain berkata kepada temannya: Bagaimana (mungkin) kamu bisa (mencelakakan) seorang yang telah diberi petunjuk, dicukupkan dan dijaga (oleh Allah Ta’ala)” [HR.Abu Dawud].

semoga kita senantiasa bisa mengamalkannya, Dan selalu berusaha dan tawakal kepada Allah subhanahu wata'ala, sehingga kita selalu dijaga dan dicukupi oleh Allah subhanahu wata'ala.

copy paste

Wednesday 6 March 2013

hidup itu INDAH


HIDUP ITU INDAH ~

Aku minta kepada Allah setangkai bunga segar,
Allah memberiku kaktus berduri ..

... Aku minta kepada Allah HAIWAN yang indah dan cantik,
Allah memberiku ulat bulu ..

Aku sedih, kecewa dan bertanya tanya ..
Betapa tidak adilnya Allah kepadaku.

Namun seiring dengan berjalannya waktu ..
Kaktus itu berbunga indah ..
bahkan sangat indah.
Dan ulat bulu itu membesar dan berubah, menjadi kupu-kupu yang amat cantik ..

Inilah jalan Allah ..
Semua indah pada waktunya ..
Allah tidak memberi apa yang kita inginkan,
Tapi Allah memberi apa yang kita perlukan.. Subhanallah.

ALLAH tidak pernah menjanjikan bahwa langit itu selalu biru...
Bunga selalu mekar dan mentari selalu bersinar....

Tapi ketahuilah bahwa ALLAH selalu memberi pelangi disetiap kesusahan...

Senyum di setiap air mata..,berkat disetiap ujian dan jawapan di setiap doa...

Janganlah pernah menyerah....teruslah berjuang......
Hidup bukanlah satu tujuan..,melainkan perjalanan.....
Nikmatilah..........

Hidup adalah tentangan....
Hadapilah....

Hidup adalah anugerah....
Terimalah....

Hidup adalah pertandingan....
Menangkanlah.....

Hidup adalah tugas.....
Selesaikanlah.....

Hidup adalah cita cita....
Capailah....

Hidup adalah misteri....
Singkapkanlah....

Hidup adalah kesempatan....
Genggamlah....

Hidup adalah lagu....
Nyanyikanlah....

Hidup adalah janji.....
Penuhilah....

Hidup adalah keindahan...
Bersyukurlah....

Hidup adalah teka teki....
Pecahkanlah....

COPY PASTE

1 HAL...



‎1 HAL.....

1 hal yg membuat kita BAHAGIA adalah KASIH SAYANG
1 hal yg membuat kita DEWASA adalah MASALAH
1 hal yg membuat kita HANCUR adalah PUTUS ASA
... 1 hal yg membuat kita MAJU adalah USAHA
1 hal yg membuat kita KUAT adalah DOA

Jadi agar hari ini lebih INDAH...
Sebarkanlah KASIH SAYANG kepada sesama,
Bersahabat dengan MASALAH,
Tidak PUTUS ASA, terus berUSAHA...
dan selalu berDOA kepada yang Maha Kuasa

Melihat KE ATAS memperoleh SEMANGAT untuk MAJU,
Melihat KE BAWAH membuat kita BERSYUKUR dengan apa yang ada
Melihat KE KE SISI memberi SEMANGAT BERSAMA
... Melihat KE BELAKANG mengenang PENGALAMAN yang BERHARGA
Melihat KE DALAM membuat kita MUHASABAH DIRI
Melihat KE DEPAN membuat kita jadi LEBIH BAIK (InsyaAllah)
Melihat CERMIN, kita TAHU siapa diri kita yang sebenarnya dan mahu ke mana selepas ini..


COPY PASTE

kelebihan ayatul kursi


Sesiapa membaca Ayat Qursi semasa meninggalkan rumah, keluarga dan hartanya,
Allah akan menugaskan dua malaikat untuk menjaga rumahnya,keluarganya dan hartanya

Sesiapa membaca ayat Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya,
Allah mewakilkan 2 orang Malaikat memeliharanya hingga subuh

Sesiapa yang membaca ayat al-Kursi ketika dalam kesempitan
Nescaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya

Ayat ini diturunkan setelah hijrah. Semasa penurunannya ia telah diiringi oleh beribu-ribu malaikat kerana kehebatan dan kemuliaannya. Syaitan dan iblis juga menjadi gempar kerana adanya satu perintang dalam perjuangan mereka. Rasullah s. a. w. dengan segera memerintahkan Zaid bt sabit menulis serta menyebarkannya.

Sesiapa yang membaca ayat Kursi dengan khusyuk setiap kali selepas solat fardhu, setiap pagi dan petang, setiap kali keluar masuk rumah atau hendak musafir, InsyaAllah akan terpeliharalah dirinya dari godaan syaitan, kejahatan manusia, binatang buas yang akan memudaratkan dirinya bahkan keluarga, anak-anak, harta bendanya juga akan terpelihara dengan izin Allah s. w. t.

Mengikut keterangan dari kitab”Asraarul Mufidah” sesiapa mengamalkan membacanya setiap hari sebanyak 18 kali maka akan dibukakan dadanya dengan berbagai hikmah, dimurahkan rezekinya, dinaikkan darjatnya dan diberikannya pengaruh sehingga semua orang akan menghormatinya serta terpelihara ia dari segala bencana dengan izin Allah. Syeikh Abu Abbas ada menerangkan, siapa yang membacanya sebanyak 50 kali lalu ditiupkannya pada air hujan kemudian diminumnya, InsyaAllah Allah akan mencerdaskan akal fikirannya serta Fadhilat Ayat Al-Kursi mengikut Hadis-Hadis Rasullullah s. a. w. bersabda bermaksud:

“Sesiapa pulang ke rumahnya serta membaca ayat Kursi, Allah
hilangkan segala kefakiran di depan matanya.”

Sabda baginda lagi;
 “Umatku yang membaca ayat Kursi 12 kali pada pagi Jumaat, kemudian berwuduk dan solat sunat dua rakaat, Allah memeliharanya daripada kejahatan syaitan dan kejahatan pembesar.”

Orang yang selalu membaca ayat Kursi dicintai dan dipelihara Allah sebagaimana DIA memelihara Nabi Muhammad. Mereka yang beramal dengan bacaan ayat Kursi akan mendapat pertolongan serta perlindungan Allah daripada gangguan serta hasutan syaitan. Pengamal ayat Kursi juga, dengan izin Allah, akan terhindar daripada pencerobohan pencuri. Ayat Kursi menjadi benteng yang kuat menyekat pencuri daripada memasuki rumah. Mengamalkan bacaan ayat Kursi juga akan memberikan keselamatan ketika dalam perjalanannya. Ayat Kursi yang dibaca dengan penuh khusyuk, Insya-Allah, boleh menyebabkan syaitan dan jin terbakar. Jika anda berpindah ke rumah baru maka pada malam pertama anda menduduki rumah itu eloklah anda membaca ayat Kursi 100 kali, insya-Allah mudah-mudahan anda sekeluarga terhindar daripada gangguan lahir dan batin. Barang siapa membaca ayat Al-Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya, Allah
mewakilkan 2 orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.

Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap solat Fardhu, ia akan berada dalam lindungan Allah hingga solat yang lain. Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap solat, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut, dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah memelihara akan dia ke atas rumahnya, rumah jirannya & ahli rumah2 di sekitarnya. Barang siapa membaca ayat Al-Kursi diakhir tiap-tiap solat Fardhu, Allah menganugerahkan dia hati-hati orang yang bersyukur perbuatan2 orang yang benar, pahala nabi2 juga Allah melimpahkan padanya rahmat. Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya, mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya. Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir solat Allah azza wajalla akan mengendalikan pengambilan rohnya dan ia adalah seperti orang yang berperang bersama nabi Allah sehingga mati syahid. Barang siapa yang membaca ayat al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya Dari Abdullah bin ‘Amr r. a. , Rasullullah s. a. w. bersabda,

http://www.blogammar.com/kelebihan-membaca-ayat-qursi/
pinjam dr. google