Thursday 26 December 2013

tolong-menolong

<https://www.facebook.com/UstazAhmadDusuki>
Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani <https://www.facebook.com/UstazAhmadDusuki>



Teman2 sering bertanya,"Ustaz, jika ustaz tolong sesuatu kerja ini, apa yang ustaz dapat?".. ah soalan ini saya jawab dengan hadis ini..

مَنْ نَفَّسَ عَنْ مُؤْمِنٍ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ الدُّنْيَا، نَفَّسَ اللهُ عَنْهُ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ، وَمَنْ يَسَّرَ عَلَى مُعْسِرٍ، يَسَّرَ اللهُ عَلَيْهِ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ، وَمَنْ سَتَرَ مُسْلِمًا سَتَرَهُ اللهُ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ، وَاللهُ فِي عَوْنِ الْعَبْدِ مَا كَانَ الْعَبْدُ فِي عَوْنِ أَخِيهِ،
"Barangsiapa yang melepaskan seorang mukmin daripada satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan dunia, nescaya Allah akan melepaskannya daripada satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan Qiamat. Barangsiapa yang mempermudahkan bagi orang susah, nescaya Allah akan mempermudahkan baginya di dunia dan di akhirat. Barangsiapa yang menutup ke’aiban seorang muslim, nescaya Allah akan menutup ke’aibannya di dunia dan akhirat. Allah sentiasa bersedia menolong hambaNya selagi mana dia suka menolong saudaranya."

Keyakinan saya terhadap sabda junjungan Rasulullah S.a.w terlalu tinggi, sabda junjungan inilah sentiasa menjadi motivasi dalam hidup di perjalanan dakwah ini, cubalah teman2.. jalan dakwah itu terbentang luas dihadapan kalian..

0 comments:

Post a Comment