Friday, 28 December 2012

belakang pisau kalau diasah lagikan tajam...

**perkara yang boleh diamalkan untuk menajamkan minda =)

Amalkan Tidur Yang Cukup
1/3 hidup kita dihabiskan dengan tidur. Namun ada orang yg suka tidur lewat atau mengabaikan tidur yg cukup. Badan perlu rehat. Keletihan hanya akan mengganggu maklumat/data yang telah disimpan oleh otak dan juga menjejaskan kemampuan untuk mempelajari sesuatu yg baru. Oleh itu, amalkan tidur yg cukup di malam hari kerana ia dapat membantu daya ingatan kita berfungsi.

Mengawal Tekanan
Tekanan hanya akan membuat jiwa anda tidak tenteram dan menyebabkan kesihatan anda terganggu. Anda juga lebih cenderung untuk menjadi seseorang yang tidak peka dengan keadaan persekitaran. Anda tidak dapat berfikir dengan jelas dan daya ingatan anda juga terjejas. Oleh itu, kawal tekanan anda dengan baik seperti bermeditasi, membaca Al-Quran, yoga, sauna, aromaterapi dan sebagainya.

Berhati2 Dengan Pengambilan Vitamin atau Makanan Tambahan
Sesetengah produk yg dijual di kaunter atau farmasi tidak sesuai dengan kita. Ada yg kononnya dapat meningkatkan daya ingatan. Tetapi sebaliknya ada yg memberi kesan sampingan. Oleh itu, lebih baik jika kita mendapatkan vitamin yg diperlukan oleh tubuh badan kita dengan pemakanan yg seimbang atau rujuk dahulu doktor yg bertauliah sebelum membeli makanan tambahan.

Bersenam
Bersenam dapat menggerakkan otot-otot dan melancarkan peredaran darah ke otak.Oleh itu, daya ingatan kita juga akan menjadi lebih baik.Amalkan senaman walaupun sekadar berjalan kaki.

Elakkan Kemurungan
Kemurungan dalam hidup akan menyebabkan hidup anda tidak ceria. Anda sentiasa berada dalam keadaan tidak segar dan rasa kecewa. Lama-kelamaan ia turut menjejaskan daya ingatan anda dan membuat anda tidak hirau dengan persekitaran anda. Ubatilah kemurungan sebelum menjadi serius dengan berjumpa psikiatri atau beramal-ibadah mendekatkan diri kepada Tuhan.


Awasi Pengambilan Ubat
Daya ingat mungkin menjadi lemah dengan pengambilan ubat-ubatan tertentu seperti pil hormon, ubat darah tinggi, anti-kemurungan dan sebagainya. Jika anda menghadapi masalah daya ingatan disebabkan pengambilan ubat, konsultasi dengan doktor. Jgn mengambil ubat tanpa arahan doktor.

Belajar Sesuatu yang Baru
Cubalah aktifkan pemikiran anda dengan mempelajari sesuatu yang baru misalnya Bahasa Jepun, kursus kemahiran jangka pendek, menjahit, atau menghadiri ceramah dan motivasi.

Permainan
Bermain sesuatu permainan seperti board games dapat merangsang minda.
Contohnya, catur, scrabble (Sahibba) dan Monopoli. Selain itu, teknologi sekarang lebih baik seperti permainan komputer dan Playstation. Pilihlah jenis permainan yg mencabar minda.

Banyak Membaca
Jadikan amalan membaca sebagai kegiatan harian. Membaca dapat meluaskan pengetahuan, mengembangkan minda dan menajam daya ingatan. Cuba ingat sedikit-sebanyak fakta yg terkandung di dalam bahan bacaan.

Katakan Berulang Kali
Untuk meningkat ingatan anda tentang sesuatu maklumat atau tarikh, katakan dengan kuat dan berulang kali sehingga anda benar-benar ingat akan maklumat tersebut.

Fokus
Daya ingatan dapat dilancarkan sekiranya anda sering fokus dalam sesuatu, contohnya matlamat hidup. Anda juga dapat belajar fokus dengan menumpukan fikiran anda pada sesuatu perkara dan mencatatkan apa yg anda fikirkan.

Bermain Dengan Angka
Asahkan minda anda dengan cuba bermain dengan angka seperti mengingati nombor telefon rakan-rakan. Selain itu, anda boleh menghubungkaitkan angka2 tersebut dengan sesuatu bagi meningkatkan daya ingatan.

Senaman aerobik.
Menurut pakar, senaman aerobik membantu meningkatkan daya ingatan yang berkualiti. Senaman aerobik juga akan membantu sistem aliran darah pada bahagian otak dengan lancar. Senaman ini meningkatkan dan mengurangkan tekanan.

 Tidak banyak berbual kosong
Apabila berbicara, berbicaralah dengan menggunakan hujah, pemikiran rasional, logik dan ilmu pengetahuan yang berfaedah dan mendatangkan idea-idea yang baik.

 Rajin bersugi (gosok gigi)
Kesegaran mulut membantu menyegarkan minda.

Bercakap dengan orang soleh
Apabila kita bercakap atau berbual-bual dengan orang yang soleh, selalunya kita akan menjaga peradaban dan sopan-santun kita. Kita akan berfikir sebelum bercakap. Berfikir sebelum bercakap akan melatih daya pemikiran kita.

Bergaul dengan para ulama
Para ulama memiliki ketinggian ilmu dan akhlak yang boleh dicontohi. Apabila kita bergaul dengan para ulama, secara tidak langsung kita akan mendisiplinkan pemikiran kita dan mencontohi akhlak yang baik daripada mereka.

Thursday, 27 December 2012

sit n relax

dont rush in ur life...take ur time becoz every beats of times are precious. serenity is the key to happiness

a moment to remember

                                                                           
                                                                   "Secrets"

I need another story
Something to get off my chest
My life gets kinda boring
Need something that I can confess

'Til all my sleeves are stained red
From all the truth that I've said
Come by it honestly I swear
Thought you saw me wink, no
I've been on the brink, so

Tell me what you want to hear
Something that will light those ears
Sick of all the insincere
So I'm gonna give all my secrets away

This time don't need another perfect lie
Don't care if critics ever jump in line
I'm gonna give all my secrets away

My God, amazing how we got this far
It's like we're chasing all those stars
Who's driving shiny big black cars
And everyday I see the news
All the problems that we could solve

And when a situation rises
Just write it into an album
Send it straight to gold
But I don't really like my flow, no, so

Tell me what you want to hear
Something that will light those ears
Sick of all the insincere
So I'm gonna give all my secrets away

This time, don't need another perfect lie
Don't care if critics ever jump in line
I'm gonna give all my secrets away

Oh, got no reason, got no shame
Got no family I can blame
Just don't let me disappear
I'ma tell you everything

So tell me what you want to hear
Something that will light those ears
Sick of all the insincere
So I'm gonna give all my secrets away

This time, don't need another perfect lie
Don't care if critics ever jump in line
I'm gonna give all my secrets away

So tell me what you want to hear
Something that will light those ears
Sick of all the insincere
So I'm gonna give all my secrets away

This time, don't need another perfect lie
Don't care if critics ever jump in line
I'm gonna give all my secrets away
All my secrets away, all my secrets away

Sunday, 23 December 2012

THE PARADOX OF OUR AGE




WE HAVE BIGGER HOUSES BUT SMALLER FAMILIES
MORE CONVENIENCES, BUT LESS TIME
WE HAVE MORE DEGREES, BUT LESS SENSE
MORE KNOWLEDGE, BUT LESS JUDGEMENT
MORE EXPERTS, BUT MORE PROBLEMS
MORE MEDICINES, BUT LESS HEALTHINESS
WE HAVE BEEN ALL THE WAY TO THE MOON AND BACK
BUT HAVE TROUBLE CROSSING THE STREET TO MEET THE NEW NEIGHBOUR.
WE BUILT MORE COMPUTERS TO HOLD MORE INFORMATION
TO PRODUCE MORE COPIES THAN EVER
BUT HAVE LESS COMMUNICATION
WE HAVE BECOME LONG ON QUANTITY
BUT SHORT ON QUALITY.
THESE ARE TIMES OF FAST FOODS
BUT SLOW DIGESTION
TALL MEN BUT SHORT CHARACTER
STEEP PROFITS BUT SHALLOW RELATIONSHIPS.
ITS A TIME WHEN THERE IS MUCH IN THE WINDOW
BUT NOTHING IN THE ROOM.

...DALAI LAMA...

Saturday, 22 December 2012

belajar dari burung



bunyi burung seronok dengar..tenang ja..tapi bg sesetengah orang, bunyi burung memang menyakitkan hati. mcam nk ditembak ja burung tu..sama la macam bunyi lagu jiran karaoke, sakit hati betul dengar. and and bunyi roomate melalak, sikit punya sumbang, sakit hati betol..sebab apa sakit hati? sebab mindset sendiri buat bunyi2 itu menyakitkan hati. cuba kita fikirkan dari perspektif yang lebih luas..bunyi burung sangat menenangkan dan merelaxkan minda...bunyi jiran karaoke kadang2 sedap jugak suara dia..xperlu nk bkak radio lagi..n bunyi roomate melalak..apa kata kita join skali nyanyi..lagi gempak n meriah..pokok pangkalnya, semua bermula dari mindset, kalau kita xnak sakit hati kita setkan minda supaya menerima keadaan yang disangka2 negatif tu. dan akhirnya, kita x sangka bila kita dapat menerima keadaan itu, benda tu akan jd biasa dan bukan sesuatu yang menyakitkan hati...=)
keadaan ni pon sama la macam belajar..daripada kita tension2 tak suka nak belajar..baik kita belajar ja n ikut flow..lama2 belajar 2 rasa mcam sebahagian rutin seharian kita..n mcm orang jugak la..kadang2 tu kita mesti ada rasa macam tak suka orang ni, orang tu laa.. padahal orang tu xtahu apa2 pun..daripada kita tak suka orang tu, lebih baik kita cuba jadi sebahagian daripada mereka..cuba berkawan dengan mereka dan kita akan sedar akhirnya, mereka taklah seperti yang kita sangka..malah mereka boleh menjadi kawan kita...kesimpulannya, kita janganlah selalu judge sesuatu yg kita x suka 2 sbgai sesuatu yg negatif....cubalah jd sebahgian dripadanya or kita xkan penah tahu kebaikan yg terlindung di sebalik semua tu =)

Bismillahirrahmanirrahim…


“ .Apabila kamu teringatkan seseorang,
perbanyaklah olehmu ISTIGHFAR.

... Apabila kamu lupa tentang apa yg kamu pelajari,
perbanyaklah SELAWAT.

Apabila kamu ingin wajah berseri & sejuk mata memandang,
perbanyaklah SOLAT DHUHA.

Apabila kamu inginkan perlindungan & kekuatan hati,
perbanyaklah TAHAJUD

dan apabila kamu inginkan malaikat mendampingimu & mengelak dari pandangan nafsu syaitan,hendaklah kamu sentiasa berada dalam keadaan berwudhu.”

“ Jika wajah penat memikirkan dunia, maka berwudhulah..
Jika tangan ini letih menggapai cita-cita, maka berdoalah,
Jika bahu ini tidak kuasa memikul amanah, maka bersujudlah,
Ikhlaskan semuanya dan dekatilah ALLAH ….
Agar tunduk disaat yang lain ANGKUH,…..
Agar teguh disaat yang lain RUNTUH,….
Agar tegar disaat yang lain TERLEMPAR ”

“Maka berikanlah haknya kepada kerabat terdekat,juga kepada orang miskin dan orang-orang yang dalam perjalananan.Itulah yang lebih baik bagi orang yang mencari keredhaan Allah. Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung.” [Ar-Rum : 38]

bismillahirrahmanirrahim


Saat aku mulai mencintai seseorang, aku ditinggalkan…
Saat aku sangat mengharapkannya, dia menghilang…
Ketika aku mulai merasakan bahagia, aku dicampakkan…
... Ketika aku sangat memerlukannya, dia memilih yang lain…

Aku bertanya pada sendiri:
“Kenapa semua yang aku inginkan tidak aku miliki??”

Mungkin kerana:
“Kerana kamu tidak pernah merasa yakin memilikinya.”

Aku Kembali Bertanya:
“.. tapi mengapa pada saat aku bahagia dia meninggalkanku?”

Mungkin kerana:
“Kerana kamu tidak pernah memahami apakah dia bahagia bersamamu.”
“Allah tidak akan memberikan pasangan yang baik untukmu, jika kamu masih sesat.”
“Allah tidak akan memberikan pasangan yang setia untukmu, di saat kamu selalu mencari yang terbaik.”
“Allah tidak akan menganugerahkan seseorang yang sabar bagimu sedangkan kamu masih ego.”
“Allah akan memberikan pasangan yang sesuai untukmu, maka perbaikilah dirimu sesuai dengan apa yang kamu inginkan dari pasangan hidupmu.”

Sentiasa Muhasabah diri..... =)

menangis ada baiknya...


kalau dah x tahan sgt 2..nangis la. lg ditahan2 lg sakit hati, lagi sedih hati. lumrah la manusia menangis sebab sedih atau sakit hati..sebab fitrah manusia diciptakan mempunyai hati dan perasaan. tambah2 lagi kaum hawa yg sangat sensitif ni..lelaki pon sama, cuma x ditunjukkan jer..kdg2 kita x sangka, lepas dh nanges tu, rasa lega dan tenang sgt..mcm stu bebanan terlepas dr bahu...nangis la lau dh x tahan sbb nangis pun ada baiknya.. =)...tp jgn la slalu sgt nangis sebab gf or bf jerr..sia2 namanya tu..

1. Membantu penglihatan
Air mata ternyata membantu penglihatan seseorang, jadi bukan hanya mata itu sendiri. Cairan yang keluar dari mata dapat mencegah dehidrasi pada membran mata yang boleh membuat penglihatan menjadi kabur.

2. Membunuh bakteria
Tak perlu ubat titik mata, cukup air mata yang berfungsi sebagai antibakteria. Di dalam air mata terkandung cairan yang disebut dengan lisozom yang dapat membunuh sekitar 90-95 peratus bakteria bakteria yang tertinggal dari keyboard komputer, pegangan tangga, bersin dan tempat tempat yang mengandungi bakteria, hanya dalam 5 minit.

3. Meningkatkan mood
Seseorang yang menangis boleh menurunkan paras stress kerana dengan menangis, mood seseorang akan terangkat kembali. Air mata yang dihasilkan hasil dari menangis kerana emosi mengandungi 24 peratus protein albumin yang berguna dalam meregulasi-kan sistem metabolisme tubuh jika nak dibandingkan dengan air mata yang dihasilkan daripada iritasi mata.

4. Mengeluarkan racun
Seorang ahli biokimia, William Frey telah melakukan beberapa kajian tentang air mata dan menemukan bahawa air mata yang keluar dari hasil menangis karena emosi ternyata mengandungi racun. Tapi jangan salah anggap, kerana keluarnya air mata yang beracun itu menandakan bahawa ia membawa racun dari dalam tubuh dan mengeluarkannya melalui mata.

5. Mengurangkan stress
Bagaimana menangis boleh mengurangkan stress eh? Air mata ternyata juga mengeluarkan hormon stress yang terdapat dalam tubuh ddikenali sebagai endorphin leucine-enkaphalin dan prolactin. Selain menurunkan level stress, air mata juga membantu melawan penyakit penyakit yang disebabkan oleh stress seperti tekanan darah tinggi.

6. Membangun komuniti
Selain baik untuk kesihatan fizikal, menangis juga boleh membantu seseorang membangunkan sesebuah komuniti. Biasanya seseorang menangis setelah menceritakan masalahnya di depan sahabat atau seseorang yang boleh memberikan sokongan, dan hal ini boleh meningkatkan kemampuan berkomunikasi dan juga bersosialisasi seseorang.

7. Melegakan perasaan
Semua orang rasanya merasa demikian. Meskipun kita rasa bagai didera pelbagai macam masalah dan dugaan, namun setelah menangis biasanya akan muncul perasaan lega.
Setelah menangis, sistem badan seperti otak dan jantung akan menjadi lancar. Oleh itu, menangis akan membuat seseorang merasa lebih baik dan lega. Keluarkanlah masalah di fikiran kita dengan menangis. Pasti lepas tu kita akan merasa sangat lega.

http://www.islamitusuci.com/2012/06/7-kebaikan-menangis-yang-tidak-kita.html

Saturday, 17 November 2012

khasiat ayat KURSI


Khasiat Ayat Kursi :

☑ Baca pada saat keluar rumah,
70000 malaikat akan menjagamu dari semua sisi.

☑ Baca saat masuk rumah,
Kemiskinan tidak akan memasuki rumahmu.

☑ Baca setelah berwudhu,
Derajatmu akan dinaikkan 70 tingkat.

☑ Baca pada saat tidur,
Malaikat akan menjagamu sepanjang malam.

☑ Baca setelah sholat,
Maka jarak antara kamu dan surga hanyalah kematian.

Sampaikanlah kepada orang lain,
maka ini akan menjadi Shadaqah Jariyah pada setiap orang yang Anda kirimkan pesan ini. Dan apabila kemudian dia mengamalkannya, maka kamu juga akan ikut mendapat pahalanya sampai hari kiamat...

☑ Kenapa kita tidur kalau Allah memanggil?
Tapi sanggup tahan mengantuk saat menonton film selama 3 jam?

☑ Kenapa kita bosan saat baca Al-Qur'an?
Melainkan kita lebih rela membaca timeline twitter, wall facebook, novel atau buku lain?

☑ Kenapa kita senang sekali mengabaikan pesan dari Allah?
Tapi kita sanggup memforward pesan yang aneh-aneh?

☑ Kenapa masjid semakin kecil?
Tapi bar dan club, semakin besar?

☑ Kenapa kita lebih sangat senang menyembah artis?
Tapi sangat susah untuk menemui Allah?

Pikirkan itu

☑ Apakah Anda akan memforward pesan ini?

☑ Apakah Anda akan mengabaikan pesan ini karena takut ditertawakan orang lain?

Allah Berkata: "Jika kamu menyangkal Aku di depan teman-temanmu. Aku akan menyangkal kamu pada saat hari penghakiman."

Ada 2 pilihan untuk Anda:

1. Biarkan di dalam BBM, catatan atau pikiran Anda tanpa bermanfaat untuk orang lain.

2. Anda sebarkan pada semua kenalan anda.
Rasulullah SAW bersabda,

"Barangsiapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkan, maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.

SUBHANALLAH...

*Bayangkan kalau suatu hari nanti ALLAH SWT tarik balik nikmat yg telah dikurniakan kpd kita, tiba2 ja kita kehilangan tangan , kaki dan anggota2 yg lain*

Friday, 16 November 2012

how to be HAPPY =)



1. Smile and Laugh – Even if you don’t feel like it, laugh and smile. Just do it. Smiling releases a fury of endorphins that automatically work to better your mood. If you can, smile at someone else so that they smile back and double your mood-lifting ability.
2. Take a Hot Bath/Shower – Get your blood warm and flowing while relaxing your body and mind.
3. Exercise – Physical activity get’s your body up and about with hormones, specifically adrenaline, that can only help you get into  good mood. Feeling healthy and fit can do wonders on a sour day.
4. Play with Your Pet – Your pet is a source of constant, unconditional love. Plus they’re just cute and fun to play with.
5. Watch Your Favorite Movie – Unless it’s a downer movie like The Green Mile or A Walk to Remember. But even then, a very sad movie can make you realize that whatever you are unhappy about is small compared to the tragedy on screen.
6. Listen to High-Energy Music - Blast your speakers with something fast-paced, optimistic, or just plan loud. The right song can suck the negativity right out of you.
7. Express Your Emotion! – Scream as loud as you can! Cry your eyes out! Punch a pillow til the feathers explode out of it! Let your emotions out in the most violent, over the top, loud way possible. Over-doing it will reset your emotional grid, allowing you to start over. Holding in emotion has been proven to be extremely unhealthy for the body in mind so let it ALL out.
8. Read a Positive Book – There are billions of books out there. Find one with funny stories, great life lessons or just something you are interested in (unless you are into murders, car accidents and war tragedies)
9. Plan Your Next Vacation - The only thing better than doing something fun is planning something fun to look forward to. No matter how many mistakes you made at work, Sicily, Argentina or New Zealand will still be waiting for you in the Summer!
10. Meditate – You don’t need to be a guru to meditate. Sit in silence, and think about good things you want! No thinking about your current situation or things that make you sad. Only focus on the positive. You will come out of meditation feeling refreshed and optimistic, guaranteed.
11. Make A List of Positive Changes - Not happy now? Well what changes in your life would make you happy? Figure out what those changes are, write them down, and then compile some ways that you can begin to initiate those changes.
12. Get in the Sun – The warm rays of the sun have healing powers. Unnatural and dark lighting in your house can leave you feeling dreary, so get outside and reconnect with nature.
13. Rationalize Your Situation - Determine why you are unhappy. What is the root cause? Once you have figured that out, logically decide whether the cause is significant enough to make you as miserable as you are feeling right now. Choose to be happy
14. Call a Friend - What are friends for? Let them know you are feeling down and  let them do what friends do best: cheer you up.
15. Start A Project – Being busy with something you enjoy is a prime source of happiness. Start a blog, a DIY home improvement project, or maybe that book you have always wanted to ride. Whatever it is, make sure the project is something that you are passionate about or you will just be adding more work to your plate.
16. Be Bad - Break a rule! Or even better, break a couple of them. Rebellion is fun, exciting and healthy. Go drive as fast as possible down a curvy road or smoke some illegal substances. Even break one of your personal rules. Just don’t do something too illegal, prison isn’t the most positive environment.
17. Take a Nap – If all else fails, fall asleep. Even if just for 20 minutes, a nap will reset your brain and your emotions while allowing you to rest. Tired people are more irritable anyways!

Thursday, 15 November 2012

katy perry the one that got away

Summer after high school when we first met
We make out in your Mustang to Radiohead
And on my 18th Birthday
We got matching tattoos

Used to steal your parents' liquor
And climb to the roof
Talk about our future
Like we had a clue
Never planned that one day
I'd be losing you

In another life
I would be your girl
We'd keep all our promises
Be us against the world

In another life
I would make you stay
So I don't have to say
You were the one that got away
The one that got away

I was June and you were my Johnny Cash
Never one without the other we made a pact
Sometimes when I miss you
I put those records on (Whoa)

Someone said you had your tattoo removed
Saw you downtown singing the Blues
It's time to face the music
I'm no longer your muse

But in another life
I would be your girl
We'd keep all our promises
Be us against the world

In another life
I would make you stay
So I don't have to say
You were the one that got away
The one that got away
The o-o-o-o-o-one [x3]
The one that got away

[Bridge:]
All this money can't buy me a time machine (Nooooo)
Can't replace you with a million rings (Nooooo)
I should've told you what you meant to me (Whoa)
'Cause now I pay the price

In another life
I would be your girl
We'd keep all our promises
Be us against the world

In another life
I would make you stay
So I don't have to say
You were the one that got away
The one that got away
The o-o-o-o-o-one [x3]

In another life
I would make you stay
So I don't have to say
You were the one that got away
The one that got away

http://www.azlyrics.com/lyrics/katyperry/theonethatgotaway.html

so MOTIVATED!!!

quotes atau pun kata- kata hikmah dalam melayunya sangat berguna untuk memotivasikan diri kita.selalulah tengok quotes ni supaya lebih bermotivasi. tambah2 lagi bila time down n stress. sgt berguna 4 me n u...feel motivated right now!!!